Tapaa toimitusjohtajamme, Fredrik!

Istuimme toimitusjohtajamme Fredrik Remmenin kanssa ja ajauduimme keskusteluun urasta ja hänen matkastaan keittiön avustajasta Italiassa ravintola-alan korkeimpaan johtoon. Ehkä hänen tarinansa voi inspiroida muita heidän uransa alussa?

Fredrik suoritti 22-vuotiaana Norjassa kokin ammattitutkinnon. Avoimella mielellä ja suurella halulla oppia lisää, hän päätti matkustaa Italiaan huolimatta siitä, että monet hänen ympärillään olivat päättäneet mennä Ranskaan. Luettuaan italialaisesta ruoasta, hän suuntasi Toscanaan tuntematta ketään ja puhumatta paljonkaan kieltä. Kymmenen yksityistuntia, joissa italialan kielen opettajan ainoa neuvo valmistautumiseen, antoi hänelle hyvän alun: ”Buongiorno, mi chiamo Fredrik! Hai del lavoro per mei?” hän sanoi koputtaen Siennalaisessa kaupungissa ravintolan ovea Toscanassa. (Meille, jotka eivät osaa italiaa, tämä tarkoittaa: ”Hei, nimeni on Fredrik. Onko sinulla työtä minulle?”)

Fredrikille tarjottiin tiskarin työtä 3 euron tuntipalkalla, ja hän hyväksyi tarjouksen päästäkseen alalle. Kun hänen italiansa kehittyi vähitellen, hän sai lopulta työpaikan kokina. Kesällä 2003 hän päätti lähteä kotiin Norjaan, mutta vain lyhytaikaisesti. Pian kotiin palattuaan hän sai odottamattoman puhelun ja työtarjouksen ikonisesta 5 tähden hotellista Il Pellicanosta Toscanan rannikolla – hän oli selvästi jättänyt jälkensä Sienassa. Jälleen hän pakkasi laukkunsa ja suuntasi Italiaan. Fredrik puhuu pitkistä työpäivistä – aamukahdeksasta myöhään iltaan – jajalkapallo-otteluista kollegoidensa kanssa. Kuuden kuukauden Il Pellicanossa työskentelyn jälkeen hän päätti muuttaa kotiin Norjaan laukut täynnä tietoa ja kokemusta. Hän kertoo oppineensa paljon työelämästä Italiassa yleensä ja erityisesti elämästä kokina. Se, että oleskelu (muun muassa) johti italialaisten kirosanojen tarjontaan enemmän kuin norjalaisten, kertoo paljon.

Italiassa vietetty aika inspiroi Fredrikkiä muuttamaan uransa suuntaa ja keskittymään johtajuuteen hotelli- ja ravintola-alalla. Hän haki Örebron yliopistoon ja aloitti kandidaatintutkinnon ateriatieteestä ja kulinaarisesta taiteesta, mikä puolestaan johti maisterin tutkintoon. Opintonsa päätyttyä hänen oli kuitenkin vaikea löytää työtä, ja useimmat Oslon suuret ravintolat kieltäytyivät. Puhelinsoitto Örebron yliopiston rehtorille oli käännekohta – Fredrikille tarjottiin opettajatyötä Örebrossa, ja hän lähti sinne opettamaan johtamista ja viestintää.

Opettajan työn lisäksi Fredrik on työskennellyt kokina Pascalissa, Lofoten Fiskerestaurantissa ja yhdessä Amerikan parhaista ravintoloista, kolmella Michelin-tähdellä palkitussa The French Laundryssa. Sattumalta hän pääsi myöhemmin töihin Olivia Hegdehaugsveienin toimintapäälliköksi vuonna 2011. Tässä ammattiroolissa hän tajusi nopeasti olevansa erityisen vahvasti kiinnostunut henkilöstöstä ja johtamisesta. Italiassa saatujen kokemusten, kandidaatin ja maisterin tutkintojen sekä Olivian sisäisten hyvien suhteiden ansiosta Fredrik pääsi HR-päällikön rooliin. Hän on aina ollut huolissaan hyvien roolimallien luomisesta ja johtajien edelleen kehittämisestä, ja uudessa ammattiroolissaan hän sai työskennellä paljon Olivia-kulttuurin ja arvopohjaisen johtamisen parissa. Hän on monitieteisellä ymmärryksellään ja näkemyksensä myötä vaikuttanut uusien ideoiden edelleen kehittämiseen, ja viime vuosina hän on ollut yhä enemmän tekemisissä Olivian ruokalistan, uusien ravintola-avausten ja kaiken muun kasvavan organisaation kanssa.

Vuonna 2016 Herkules osti Olivian-ketjun kasvua varten. Olivialla oli silloin vain kolme hallinnon työntekijää, toisin kuin nykypäivänä, jolloin pääkonttorissamme työskentelee yli 30 henkilöä rahoituksesta sisustussuunnitteluun. Fredrik on aina sanonut, että ”joka ottaa vastuun, saa vastuun” – mistä hän itse on selkeä esimerkki. Vuonna 2019 Fredrik aloitti Norjan ravintoloiden maajohtajan roolissa, ennen kuin hänelle tarjottiin toimitusjohtajan virkaa vuoden 2021 lopussa. Hän sanoo itse, että hänen työssään tärkeintä on luoda luottavaisia, osaavia johtajia – koska hyvät johtajat ovat avain tyytyväisiin työntekijöihin ja hyviin vieraskokemuksiin. Olivia on alusta asti onnistunut houkuttelemaan lahjakkaita, kunnianhimoisia ihmisiä, joille kaikille on annettu mahdollisuus edetä ja tehdä uraa. Olivialle on aina ollut tärkeää kehittää sekä ihmisiä että organisaatiota, ja kahden vaativan covid-vuoden jälkeen Fredrik on tietysti innoissaan tulevaisuuden tarjonnasta. Lähinnä siksi, että organisaatiossa työskentelee niin paljon lahjakkaita ihmisiä, jotka yhdessä kantavat taakkaa.

Lisää Olivia tarinoita